De laatste weken in Windhoek - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Rachel Nijenhuis - WaarBenJij.nu De laatste weken in Windhoek - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Rachel Nijenhuis - WaarBenJij.nu

De laatste weken in Windhoek

Blijf op de hoogte en volg Rachel

19 December 2016 | Namibië, Windhoek

Hallo allemaal

Sorry dat ik een tijd niet van me heb laten horen maar ik heb het heel druk gehad. Niet alleen met stage maar ook met heel veel leuke dingen.
Het weekend na Etosha zijn wij naar het reservaat N/a'an kusê geweest. Dit spreek je uit als naan koesee. Dit is een reservaat waar allerlei soorten dieren worden opgevangen wanneer zij niet het wild in kunnen. Ze worden dan verzorgd en wanneer hun toestand en situatie het toelaat worden ze weer vrij in de natuur gelaten. Ook probeert deze organisatie ervoor te zorgen dat boeren geen dieren als cheetahs en luipaarden vermoorden omdat zij denken dat ze hun carnivoor opeten. Het geld dat wij betalen voor de intree wordt ten goede besteed aan alle projecten.
Je kon kiezen voor verschillende tours. Wij hebben gekozen voor de behind the scenes tour. De tour begon direct met wat spectaculairs we mochten spelen met cheetah's!!! Hoe gaaf is dat. Er waren in totaal 5 cheetahs en één karakat. Na het knuffelen en vele foto's werd de tour vervolgd met een rondleiding door het reservaat onder leiding van de eigenaresse. Ze vertelde welke dieren er allemaal waren en wat er met deze dieren gebeurd was. Als laatst mochten we nog spelen met de baboons (aapjes!). Het waren net kleine kinderen. Wat een geweldige ervaring. We moesten alles wat ze konden pakken afdoen. Dus haren in staart. Sieraden af etc. Eenmaal bij de apen snapten we waarom. Ze sprongen op je, kropen in je shirtje en trokken overal aan. Wat leuk om te doen.

Omdat we tussen onze 'drukke' stagedagen nog vrijde tijd konden vinden hebben we besloten dat we nog niet genoeg dieren hadden gezien. Dus zijn we naar het game reservaat Erindi gegaan. De rit naar Erindi verliep goed. Eenmaal aangekomen gingen we eerst even een kopje koffie doen in het restaurant. Daar begon het avontuur al. Nog geen 2 minuten binnen en we zagen de nijlpaarden al. Voor het restaurant was een groot waterhole waar veel dieren naartoe komen. Wat een grote beesten zijn dat die nijlpaarden, prachtig om te zien.
Na een lekker kopje koffie kwam onze gids ons ophalen en kregen we een echte safari auto. Met deze safari auto gingen we het park in. Zodra de hekken van het reservaat achter ons dicht gingen, kwamen aan de voorkant de olifanten tevoorschijn. Nog geen vijf meter van onze auto af. Wat zijn ze groot en mooi!!!. Vervolgens kwamen we een hele groep wilddogs tegen. En nee dit zijn geen wilde honden, maar een bepaald ras wat bijna uitgestorven is. In Erindi hebben ze de grootste groep bij elkaar en hier wordt er goed voor gezorgd. Verder zijn we veel giraffen, steenbokken, oryx, waterbokken, ryno's en parelhoenders tegen gekomen. Maar het mooiste wat we tegen zijn gekomen is toch wel de groep leeuwen. In totaal hebben we 7 leeuwen gezien. één leeuw zat onder de krassen van een gevecht die, die had gehad met zijn prooi. Er was zelfs een kleintje bij, super schattig. Dit reservaat is zeker een aanrader wanneer je naar Namibië gaat.

En dan alweer het laatste weekend van November. Wat gaat de tijd snel. Dit weekend was de groep verdeeld. Een aantal van ons zijn naar het prachtige maar droge Victoria falls geweest, en de andere groep waaronder ik zijn gaan surfen in Swakupmund.
We hebben donderdag ochtend een auto gehuurd en zijn richting swakupmund gereden. Om in de oude sfeer te blijven hebben we direct geluncht bij onze favoriete calamari tent. Dit is een oude gele caravan die aan het strand staat maar gigantische lekkere calamari, kipwraps en patat kunt eten. Vervolgens zijn we naar het nationale aquarium gegaan. Best wel sneu. Veel vissen in een klein aquarium met achterstallig onderhoud. Maar zoals wij zijn maken we overal een feestje, dus ook hier. Na het museum hebben we nog even asociaal hard rondgereden met knetterharde muziek en de ramen natuurlijk open. Wanneer wij niet in Swakupmund zijn is het een erg rustig en kalm stadje. Na lekker te hebben gegeten bij Kucki's pub zijn we ons heerlijke bed in gedoken. En wat hebben we hier intens van genoten. We sliepen in het hostel van dezelfde eigenaren als we ons huis in Windhoek hebben gehuurd alleen zijn deze bedden zoveel zachter, je zou hier de hele dag wel in willen liggen.
De volgende ochtend stonden we precies om 8 uur klaar omdat tussen 8 en 10 onze surfinstructeur ons zou komen ophalen en leren surfen. Om 10 uur nog steeds niemand te zien. Toch even gebeld, bleek dat de golven niet goed genoeg waren en dat we zaterdag en zondag maar moesten gaan surfen. Flink balen maar toch was de instructeur zo lief om even de surfboards en wetsuits te brengen. Deze dag hebben we opgevuld met quadrijden, wat weer geweldig was. Misschien nog wel leuker dan de eerste keer. Dit keer wisten we wat we konden verwachten en gingen dus hoger, sneller en steiler.
Zaterdag ochtend was het dan zover. Na veel gezwoeg waren de wetsuits aan. Sommigen met gaten, anderen hadden de wetsuit binnenste buiten aan.
Onze instructeur had niet super veel tijd, hij heeft het hoognodige uitgelegd waardoor we de zee in konden, en konden beginnen met stuntelen. Dit was het ook echt. Surfen kost veel tijd om het te leren. Na 2 uur lang peddelen en proberen kreeg ik het zwart voor de ogen. De migraine kwam op. Einde surfen voor mij en op naar bed. Kwam zeker door het hele harde werken van de stage ;) hahah. Omdat de golven te ruig werden zijn de anderen ook gestopt met surfen en zijn naar een local zwembad gegaan om daar de beest uit te hangen. Deze leuke dag hebben we afgesloten met lekker uit eten bij de Tug. Dit is een mooi restaurant op de pier bij het strand. Vanaf onze tafel konden we de dolfijnen zien zwemmen erg mooi.
De laatste dag in Swakupmund begon weer met vroeg opstaan en de zee in. Deze keer had onze instructeur wat meer tijd en is met ons de zee in geweest. Na flink peddelen en veel proberen is het me gelukt om één keer half te staan. Maar niet voor lange tijd. Omdat we deze dag nog naar Windhoek moesten rijden zijn we op tijd gestopt en hebben we onze trip afgesloten met een heerlijk stuk taart bij Cordes.

Het volgende weekend alweer bijna het laatste weekend hier in Namibie, hebben we gekozen om een weekend naar Sossusvlei te gaan. Deze trip hebben we samen gedaan met de eigenaar van ons huis.
Vrijdag morgen zijn we rond half 10 vertrokken richting Sesriem. De weg hier naartoe was prachtig, mooie enge bergweggetjes maar een prachtig uitzicht. Deze kant van Namibie is alleen maar woestijn. En zoals je het dan al raad het is warmer dan in Windhoek. Zo gemiddeld 38 graden. Eenmaal aangekomen op de camping zijn we ook direct het zwembad ingeplonst. Na een verfrissende duik zijn we de sesriem canyon in gelopen. Dit is een prachtige canyon die in het natte seizoen water bevat. Men kan er dan in zwemmen, maar met deze termperatuur is het kurkdroog. Dit was een prachtige wandeling die vervolgd werd met een lekkere braai op de camping. Het leuke hieraan was dat iedereen meehielp om eten klaar te maken, de kip, ponpoen, knoflookbrood. Dit hebben we lekker op kunnen eten bij een zonsondergang. Prachtige omgeving. Na het eten gauw naar bed want de wekker stond op 04:30 uur.
De volgende dag zijn we dune 45 opgeklommen. Dit was vergelijkbaar met dune 7 in Swakupmund alleen wat roder zand. Na een zware beklimming en genieten van het superuitzicht mochten we de duin afrennen. Dit was super leuk. Sommigen van ons zijn gevallen wat een gigantisch leuk effect gaf.
Toen iedereen veilig beneden was zijn we doorgereden naar het gebied van de Sossusvlei en deadvlei. In deadvlei hebben we even een tijdje rondgelopen. Raar om te zien dat midden in de woestijn een plek is waar het zand versteend is en allemaal dode zwarte bomen staan. In dit mooie gebied hebben we een lunch gemaakt en deze genuttigd tijdens het genieten van het uitzicht. Ja ik weet het heel erg veel genieten haha maar dat is wat ik hier doe.
Na het gebied van de Sossusvlei te hebben bekeken hebben wij onze reis voortgezet naar de Namibgrens. Bij de Namibgrens stonden we op een wildcamping tussen de bergen. En natuurlijk moet ik deze beklimmen. Zodra de tenten stonden ben ik de rotsen op geklommen. Dit was een leuke ervaring. Vooraf waarschuwde Herman (de eigenaar van ons huis) me er wel even op dat ik mijn handen niet in gaten moest steken of stukken rots moest pakken waar ik niet totale overzicht over had want hier zaten vaak schorpioenen en slangen. Na dit te horen te hebben gekregen heb ik hierna geluisterd. JA mam en pap soms luister ik nog wel hahaha. Eenmaal boven op een berg had ik prachtig uitzicht over een groot deel van Namibgrens.
Deze avond werd vervolgd met weer een lekkere braai zelf door ons gemaakt en we hebben sterren gekeken. Het was zo stil en helder die nacht prachtig. In eerste instantie zouden Tom en ik ook buiten onze tenten slapen in de open lucht Hoe gaaf is dat. Maar na een aantal kleine beestjes te hebben gezien wilde een van ons toch liever in de tent slapen. Kun je zien vrouwen zijn het sterkere geslacht ;).
Deze fantastische trip is afgesloten met een gave hike in de bergen en een mooie maar vermoeiende terugrit.

En dan zijn we alweer aangekomen bij ons allerlaatste weekend in Namibië. Eigenlijk zouden we dit weekend thuis blijven, maar omdat we nog niet genoeg hadden gezien hebben we ervoor gekozen om nog een weekend naar Damaraland te gaan. De auto's gehuurd en op naar de eerste bestemming Vingerklippe. Dit is een rots die gevormd is als een hand rechtop. Mooi om te zien met alweer een prachtig uitzicht. Hier hebben we geluncht en vervolgens onze reis voortgezet het petrified forest. Dit is een versteend bos. Erg bijzonder om te zien hoe een bos kan verstenen. Deze nacht overnachten we op Aba Huab campsite, het leek wel of we in een zandstorm met koeien waren beland. Het waaide gigantisch en er liepen wilde koeien over de camping. Maar dat drukte de pret niet. Na een lekkere maaltijd en een aantal joyrides hebben we heerlijk geslapen. De tweede dag hebben we drie bezienswaardigheden bekeken. We zijn begonnen met een wandeling door de Twijfelfontijn, met mooie rotstekeningen, vervolgens the burnt mountain en de organ pipes. Omdat we voorliepen op onze planning hebben we ervoor gekozen om ook nog naar cape cross te gaan. Eigenlijk zouden we dit de laatste dag doen maar we hadden nog tijd over. We zijn naar het zeehonden reservaat gegaan. Hier waren ontzettend veel zeehonden levende maar ook dode zeehonden, dat was wel zielig. Deze zeehonden worden verdrukt of verhongeren omdat de populatie zo gigantisch groot is. Maar het stonk daar ook gigantisch, dus na een kwartier had iedereen het gehad en was het tijd om naar ons hostel in Swakupmund te gaan. Hier hebben we de avond en eigenlijk ons weekend afgesloten met een wandeling over de kerstmarkt en heerlijke sushi eten. De volgende dag zijn we weer op tijd naar Windhoek vertrokken omdat we de kampeerspullen en auto's weer moesten inleveren.

Uit al deze dingen kan ik concluderen dat ik op en top heb genoten van mijn tijd in Namibië. Ik heb veel meegemaakt en veel gedaan wat mooie foto's en herinneringen met zich mee brengt.
16 december ben ik naar Kaapstad gevlogen om hier vakantie te vieren (dit had ik eigenlijk ook al een beetje gedaan in Namibie haha).
In mijn volgende blog zal ik gaan schrijven over de tijd die we hebben besteed aan de organisatie Home of good hope en mijn tijd in Kaapstad.