Betere stagedagen dan de eerste dag - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Rachel Nijenhuis - WaarBenJij.nu Betere stagedagen dan de eerste dag - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Rachel Nijenhuis - WaarBenJij.nu

Betere stagedagen dan de eerste dag

Blijf op de hoogte en volg Rachel

22 September 2016 | Namibië, Windhoek

Hallo allemaal,

Ik ben weer van de schrik bekomen. Maandag avond heb ik goed geslapen maar ik zag als een berg op tegen de tweede stagedag. Ik werd maandag met een knoop in mijn buik wakker maar toch zijn we gegaan. De dag begon met de overdracht. Deze vond alleen plaats aan het bed met het hele team. Zo stond je dus met 15 man in de kamer. Tijdens de overdracht vertelde ze waarom de patiënt hier lag, de bloeddruk en dat de temp fine was. Helemaal geen exacte waarde ofzo.
Na de overdracht, moesten we in een kring staan en elkaars handen vasthouden en gingen we het onze vader in het Engels opzetten. Dit was leuk om te zien. Na het gebed ging iedereen aan het werk en Joyce en ik wilde graag bij een operatie kijken. Dit mocht!. De twee Noorse studenten gingen met ons mee.
We gingen naar beneden en werden hartelijk ontvangen. We kregen speciale kleding voor "steriliteit" en werden daarna rondgeleid door de Theatre, zo noemen ze de operatiekamers. Ze hebben acht operatiekamers en alle deuren staan open tijdens de operatie dus steriel werken is een groot woord.
We mochten meekijken bij de operatie waar een vrouw een nieuwe heup kreeg. Dit was mega interessant. We mochten van vet dichtbij kijken en de chirurg riep ons ook telkens bij zich om dingen te laten zien. We konden echt in de heup kijken!!!. Omdat de assistenten op hun mobiel zaten tijdens de operaties mocht ik helpen zodat de man van de instrumenten "steriel" bleef. Ik moest allemaal materialen opzoeken en open maken en zorgen dat ze steriel bleven. Na deze operatie mochten we kijken bij een operatie van een jongetje waar zijn testikel niet omlaag is gekomen. Ze gingen vanuit de buik de weg naar beneden vrij maken voor de testikel. En toen moesten we terug naar de afdeling. Gelukkig was er een lezing waar we heen moesten. Deze ging over gezond leven en dat suiker een drug was. Na deze lezing waren we vrij.

Vandaag was alweer onze laatste dag op de general surgery. We begonnen de dag weer met de overdracht en het bidden maar bij het bidden gingen we nu ook liedjes zingen. Erg leuk en goed voor het teamgevoel. Vervolgens gingen ze alle bedden verschonen, niet zoals dat in Nederland wordt gedaan met patiënten in bed. Ze zetten de patiënt hier gewoon uit bed hoeveel pijn ze ook hebben zodat ze het bed kunnen opmaken. Niet een keer heb ik gezien dat ze het bed op werkhoogte zetten. Deze dag moest ik helpen op kamers 7 tot en met 10. Dit waren allemaal mensen die brandwonden hadden. Ik mocht beginnen met SOAP rapportage, dit is wat geeft de patiënt aan wat hij voelt, wat observeer je, wat concludeer je daar uit en welk plan zet je op. Dit heb ik gedaan voor een vrouw die 55% verbrand was. Erg sneu op te zien. Haar hele gezicht was verbrand. Daarna heb ik samen met de twee Noorse studenten de insteekopening van de drain verschoond. Vervolgens was er een doktersronde. Een van de dokters moest bloedprikken en gaf aan dat ik dit wel mocht doen. Ik wilde het liever eerst een keer zien aangezien ik dit nog nooit had gedaan, zelfs niet in Nederland en de aders zijn moeilijker te vinden bij een getint persoon. Hierna hebben Joyce Noorman en ik pauze gehouden samen met de Noorse studenten.
Teruggekomen op de afdeling wilde ik mijn begeleider helpen het het verschonen van het verband bij een man die 40% van zijn lichaam verbrand had, oftewel zijn hele borstkas en buik, zijn armen/schouders en zijn hele gezicht (je kon de oren moeilijk vinden). Maar voordat ik kon beginnen riep de dokter mij bij zich, er moest nog een keer bloed geprikt worden en dat moest ik doen. Samen met de dokter had ik alle spullen gepakt. Ze hebben geen stuwband hier daarvoor gebruiken ze de handschoentjes. Bij het prikken zat ik bijna goed. Eenmaal in de arm moest ik de naald nog iets naar rechts draaien en toen werd het buisje gevuld. Ik stond te trillen maar ik heb het gedaan mijn aller eerste keer bloedprikken. En het ging redelijk goed. De patiënt gaf geen pijn aan en dat is voor mij het belangrijkste (niet voor de dokter, zolang het buisje maar vol komt).
Het verbinden van de man die voor 40% verbrand was, was nog een heel karwei. totaal zijn we er 2 uur mee bezig geweest. Het oude verband zat helemaal vastgekoekt aan de wonden. In Nederland weken wij het verband los, zodat de patiënt geen pijn heeft. Joyce Noorman maakte het verband klaar wat er weer op moest en onze begeleider en ik maakten de wonden schoon. Vervolgens moesten we de verbanden er op doen. (deze hele behandeling werd gedaan met muziek :)) En daarmee eindigde de dienst op general surgery. Deze dag was wel leuk. Ik heb deze afdeling met een goed gevoel afgesloten.

Nu gaan we lekker uit eten bij een Afrikaans restaurantje.

Veel liefs,
Rachel

  • 22 September 2016 - 19:20

    Oma En Gerard In Canada:

    hallo Rachel ik heb je mailtje gelezen
    je maakt nu heel wat mee
    en daar leer je van
    doe je best

    oma en gerard

  • 22 September 2016 - 20:51

    Jeanet:

    Trots op jou❤️

  • 23 September 2016 - 16:55

    Sandra Moret :

    Een leuk verslag super om te lezen wat je mee maak. En vind het knap van je. Lijkt me wel een hele leerzame en leuke ervaring. Nog veel succes Rachel van een vakantie buurvrouw van een paar jaar geleden uit de mei vakantie

  • 23 September 2016 - 17:04

    Marijke Willems:

    Erg indrukwekkend om te lezen. En voor jullie om meetemaken. Succes verder. Ik blijf je volgen.

  • 23 September 2016 - 20:49

    Mirrie:

    Mooi om te lezen allemaal......xxx Mirrie

  • 25 September 2016 - 12:51

    Mieke:

    Zo jouw verslagen eindelijk gelezen
    Ha ha lekker bezig daar jonguuuhhh
    Bloedprikken op gevoel de naald een beetje bijschuiven
    Maar je hebt het wel gedaan top dokter!!!
    Ben benieuwd nasr je vlg ervaring
    Succes en doe iedereen de groeten van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachel

Actief sinds 23 Aug. 2016
Verslag gelezen: 824
Totaal aantal bezoekers 16147

Voorgaande reizen:

14 September 2016 - 31 Januari 2017

mijn reis naar Namibië

Landen bezocht: